De medewerkers van de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen werken vanaf 1 januari 2016 samen in één ambtelijke organisatie: de ABG-organisatie. De drie gemeenten blijven zelfstandig. Ze beschikken ieder over hun eigen gemeenteraad, ondersteund door hun eigen griffier, een eigen college van burgemeester en wethouders en een eigen burgemeester. In het verleden deden de gemeenten los van elkaar al mee aan het voormalige burgerrollen-onderzoek van Waarstaatjegemeente en in 2020 voor het eerst met de Burgerpeiling nieuwe stijl. Met de resultaten gaven ze hun monitor Sociaal domein een inhoudelijke verdieping.
De beleidsmedewerkers van de ABG-gemeenten – Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen – kregen de vraag om de monitoring van het sociaal domein te verbeteren. De raad krijgt deze gegevens ieder jaar. “Omdat we de afgelopen jaren vooral data hadden over het aantal voorzieningen dat is afgegeven, met nog wat aanvullende informatie uit Waarstaatjegemeente.nl, zijn we verder gaan kijken naar ervaringen van inwoners,” aldus Liesbeth Kox, Strategisch adviseur Sociaal Beleid bij de ABG-gemeenten. “De gemeenten beschouwen het sociaal domein namelijk vooral als ‘mens en samenleving’. We kijken daarin naar wat er – op een andere manier dan de standaard voorzieningen – helpt om onze gemeenten veerkrachtig te houden.” Wat dit voor hun inwoners precies betekent, hadden ze echter niet goed in beeld. Gelukkig sloot de burgerpeiling daar naadloos bij aan. Liesbeth: “Daarin wordt bijvoorbeeld ook gekeken vanuit positieve gezondheid, wat inwoners belemmert om mee te doen en hoe ze het leven in onze gemeenten ervaren. Een schat aan informatie!” En belangrijker, het gaat om de ervaring van alle inwoners. Niet alleen degenen die een voorziening bij de gemeente hebben afgenomen.
Waarom de ABG-gemeenten specifiek voor de burgerpeiling hebben gekozen, had meerdere redenen. “Vooral de eenduidige weergave in Waarstaatjegemeente, de mogelijkheid om te benchmarken en de optie om extra vragen toe te voegen waren doorslaggevend.”
Vooral de eenduidige weergave in Waarstaatjegemeente, de mogelijkheid om te benchmarken en de optie om extra vragen toe te voegen waren doorslaggevend
Met de resultaten gaven ze de hele monitor Sociaal domein een inhoudelijke verdieping.
“We hebben in ‘waarstaatjegemeente’ een ‘mijn’ omgeving aangemaakt waarin de belangrijkste indicatoren vanuit de thema’s (zoals aantal voorzieningen) en vanuit de burgerpeiling per leefgebied bij elkaar zijn gezet,” vertelt Liesbeth, “zo was alle data in één oogopslag te zien. Deze ‘mijn’ omgeving zijn we nu aan het nabouwen, omdat dit door VNG realisatie helaas niet meer ondersteund wordt.”
De rapporten van de burgerpeiling geven veel extra informatie: bijvoorbeeld voor welke leeftijdsgroepen bepaalde aandachtspunten het meeste golden. Liesbeth: “Dat geeft ons de mogelijkheid om nog gerichter ons beleid bij te sturen. Want niet alleen de afdeling sociaal beleid gebruikt de burgerpeiling. Zo staat in een van de rapporten hoe de dienstverlening van onze gemeenten ‘met de menselijke maat’ ervaren wordt. Dat is een hot item. En dan is dat ook nog eens inzichtelijk voor redzame en minder-redzame inwoners.”
Over wat andere gemeenten met de burgerpeiling zouden kunnen is Liesbeth duidelijk: “Wat wij hebben gedaan, kunnen andere gemeenten natuurlijk ook doen. En hoe meer gemeenten van de burgerpeiling gebruik maken, hoe beter de benchmark wordt!”
Wat wij hebben gedaan, kunnen andere gemeenten natuurlijk ook doen. En hoe meer gemeenten van de burgerpeiling gebruik maken, hoe beter de benchmark wordt!