Methodiek

Waarstaatjegemeente.nl Burgerpeiling

Hoe scoort jouw gemeente bij inwoners? Wat vinden inwoners van de woon- en leefomgeving? Waar zien zij verbeterpunten? Hoe beoordelen zij de dienstverlening? Hoe doet de gemeente het ten opzichte van andere gemeenten? En wat betekent dat voor het beleid?

Wat is de burgerpeiling?

Het takenpakket en de verantwoordelijkheden van gemeenten zijn de laatste jaren steeds groter geworden. Het ligt dan ook voor de hand dat gemeenten zich steeds vaker afvragen of de dienstverlening volstaat of dat er een verbetering mogelijk is. De burgerpeiling van VNG Realisatie (voorheen KING) is een goed instrument om inzicht te krijgen in de behoeften, mening en betrokkenheid van inwoners. De burgerpeiling vraagt inwoners om de gemeente te beoordelen op de zorg voor de woon- en leefomgeving, het betrekken en samenwerken en de mogelijkheden om volwaardig deel te nemen aan het maatschappelijk leven.

Waarom een Burgerpeiling bij Het PON & Telos uitvoeren?

  • Sinds 2014 voerden we de Burgerpeiling al meer dan 200 keer uit voor talloze gemeenten. We kennen de methodiek door en door.
  • We bieden de optie om vragen op maat toe te voegen, en uitsplitsingen naar kernen of wijken in het rapport op te nemen. Ook kunnen we de antwoorden op open vragen samenvatten voor nadere duiding.
  • We verzorgen een heldere rapportage. Met managementsamenvatting, en indien gewenst een factsheet en een presentatie bij je gemeente.
  • Naast de Burgerpeiling hebben we ook ervaring met het uitvoeren van een Klanttevredenheidsonderzoek voor de Balie.

  • circle img
    circle img

    Projecten met deze methodiek

    wave-img
    circle img
    circle img