Nieuwe technologieën, zoals 5G en AI, worden niet altijd en door iedereen met enthousiasme ontvangen, zoals bleek tijdens de brandstichtingen in 5G-zendmasten in 2020. Hoewel dit radicale gedrag een vorm van polarisatie blootlegt, blijkt het overgrote deel van de Nederlanders een neutrale houding te hebben ten opzichte van nieuwe technologie: ‘het stille midden’.
In opdracht van het Antennebureau van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) heeft Het PON & Telos in samenwerking met Dialogic verkend welke aspecten van belang zijn bij communicatie met het stille midden, om mogelijke polarisatie van deze groep te voorkomen.
Op basis van ons onderzoek raden wij aan om met verschillende aspecten rekening te houden:
- Diversiteit: het stille midden is een grote, heterogene groep, gebruik dus verschillende perspectieven en frames binnen de communicatie;
- Maatschappelijke context: actuele vraagstukken, veranderingen en sentiment beïnvloeden het ontstaan van mogelijke polarisatie. Voer een trendanalyse uit om de maatschappelijke context waarin een nieuwe technologie wordt uitgezet in kaart te hebben;
- Nuance: bij polarisatie voeren enkel positieve of negatieve verhalen de boventoon. Breng nuance in de boodschap door ook de nog onbekende effecten te benoemen, simpele voorbeelden te geven en ontwikkelingen navolgbaar te maken;
- Betrouwbaarheid van de bron: mensen nemen eerder informatie aan van bronnen die zij betrouwbaar achten. Werk samen met onafhankelijke experts of investeer zelf in een rol als expert.
Lees meer over dit project in de special Aan de slag in het landelijk gebied van ons magazine Kennis van de Regio.